お知らせ・読み物
聞いてびっくり!パンダの経済効果 I was surprised to hear it! Economic impacts of panda
関西大の名誉教授である宮本勝浩氏(専門分野は理論経済学)は、様々な事象の発生によって生じる経済効果の分析者として著名である。
その宮本氏の分析によると、上野動物園のパンダ「シャンシャン」が、もたらした経済効果の試算額は、一般公開後1年間で約267億円、2017年6月の誕生から約3年半の期間では約539億円だ。宮本氏は、昨年度生まれた、双子パンダの「シャオシャオ」、「レイレイ」の経済効果についても試算していて、その試算額は、公開から1年間で約308億円である。双子パンダの経済効果は、双子によるファン増加を見越し、シャンシャンの試算額の2割以上の金額になっている。
ちなみに、産業ごとの経済効果を算出する場合は、産業ごとの生産・販売等の取引額をマトリックス形式にした「産業連関表」を使うのだそうだ。「産業連関表」の横軸をみると、モノやサービスを「どこにどれだけ販売したのか」、縦軸をみると、モノやサービスを「生産するためにどのような費用を使ったのか」がわかるようになってる。「産業連関表」の縦軸の合計と、横軸の合計は、それぞれの総生産額となり、両者の額は必ず一致する。ただし、その「産業連関表」でパンダの経済効果まで算出できるか、ここでは調査していない。
上野動物園は、公益財団法人東京動物園協会が管理している。その東京動物園協会では、決算書類を公開している。それをもとに、来園数など、動物園で取得可能なデータとともに分析すれば、動物園内におけるパンダがもたらす直接効果や波及効果は、ある程度算出可能であろうが、動物園外の波及効果まで算出するとなると、更にパンダ関連商品、サービスの販売分析データが必要であろう。
さて、上野周辺エリアにおけるパンダの波及効果は、商業施設にいけば、自ずと感じることができる。
パンダを客寄せに活用している商業施設として、まず思い浮かぶのは、JR東日本が運営している「エキュート上野」と大丸松坂屋百貨店が運営している「松坂屋上野店」である。
エキュート上野には、抹茶味の麩菓子である「パンダのうんこ」、「パンダせんべい」、「パンダのラーメン」、「パンダソルト」、「抱きつきパンダ」、「親子パンダぬいぐるみ」など、パンダをモチーフにしたお土産がひしめいている。
また、松坂屋上野店では、公式マスコットキャラクター「さくらパンダ」を用いたプロモーションを展開している。
さくらパンダがプリントされた大丸松坂屋カードのデザインは、国内のクレジットカードの中では他に類をみないかわいいデザインである。大丸松坂屋百貨店では、さくらパンダ オフィシャルサイト で、さくらパンダのグッズやスタンプを販売し、松坂屋上野店のパンダ商品専門サイトで、松坂屋上野店で販売しているパンダ関連商品をPRしている。
Mr. Katsuhiro Miyamoto, an honorary professor of Kansai University, is famous as an analyst for the economic effect caused by the occurrence of various events.
According to Mr. Miyamoto's analysis, the panda "Shanshan" of Ueno Zoo, the estimated amount of economic effect that brought about is about 26.7 billion yen in one year after the general public, and the period of about three and a half years from the birth of June 2017 That's about 53.9 billion yen. Mr. Miyamoto has also been estimated on the economic effects of twin panda "Chao Shao" and "Rayyay", born last year, and the estimated amount is approximately ¥ 30.8 billion in one year. The economic effects of dichotypes are expected to increase fans due to twins, and are more than 20% of Sanchan's estimated amount.
By the way, when calculating the economic effect of each industry, it seems that we use the "Industrial Loop" with the trading amount such as production and sales for each industry. Looking at the horizontal axis of the "Industrial Loop", "How much did you sell" and service, and when you look at the vertical axis, "What expensive did you use to produce"? It will be understood. The sum of the vertical axis of the "Industrial Lingy Table" and the sum of the horizontal axes are the total production amount, and the amount of both is always matched. However, it has not been investigated here or not here to calculate the economic effect of the panda in the "Industrial Loop Table".
Ueno Zoo is managed by the Tokyo Zoo Association. The Tokyo Zoo Association has published financial statements. Based on that, if it is analyzed with the data that can be acquired in the zoo, such as the number of visitors, the direct effects and ripple effects brought by the panda in the zoo will be calculated to some extent, but calculated to the spreading effect outside the zoo If you do, you will need to further require sales analysis data for panda related products and services.
Well, the spillover effect of the panda in the Ueno area area can feel free to the commercial facility.
As a commercial facility that utilizes the panda, first comes to mind is the "Ecute Ueno" operated by JR East and Daimaru Matsuzakaya Department Store operated by JR East.
In the Ecute Ueno, a panda, "Panda's panda", "Panda Senbei", "Panda Salt", "Panda Salt", "Panda Salt", "Panda Salt", "Panda Solt", "Panda Salt", "Panda Salt", "Panda Salt", "Panda Salt", "Panda Solk", "Panda Salt", "Panda Salt", "Panda Solk" Souvenirs are scolded.
In addition, in Matsuzakaya Ueno store, we are developing promotion using the official mascot character "Sakura panda".
The design of the Daimaru Matsuzaka card with Sakura Panda is a cute design that does not make other classes in the domestic credit card. At Daimaru Matsuzakaya department store, Sakura Panda Official Site sells sakura panda goods and stamps, and is Panda product specializing in Matsuzaka Yamano store, and PRODUST that is selling at Matsuzakaya Ueno store.
#経済効果
#経済波及効果
#パンダ
#上野動物園
#エキュート上野
#松坂屋上野店
#Economic effect
#Economic spillover
#Panda
#Ueno Zoo
#Ecute Ueno
#Matsuzakaya Ueno store
コメント